Juf Efie geeft met veel plezier vijf dagen in de week les in groep 1/2.
We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Rust, regelmaat en structuur dragen hier aan bij. Daarnaast doen we veel groepsvormende activiteiten. Op deze manier leren we elkaar beter kennen en werken we samen aan een positieve leeromgeving.
Kleuters leren spelenderwijs. Een belangrijke voorwaarde voor kleuters om tot spel te kunnen komen is een rijke speelleeromgeving. De hoeken in de klas zijn daarom rijk en uitdagend ingericht. Zo kunnen de kleuters de competenties ten aanzien van taal, (ruimtelijk) denken, rekenvaardigheden, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling maximaal ontwikkelen.
In de kleutergroep staat de dialoog centraal: kinderen krijgen veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan, zowel in de kring als tijdens het spelen. Een goede mondelinge taalvaardigheid is belangrijk om goed te kunnen functioneren op school en in de samenleving.
Fries en Engels hebben op een geïntegreerde wijze een vaste plek in het dagelijkse aanbod en daarnaast is er ook aandacht voor andere talen en culturen.
We spelen veel buiten en we maken regelmatig gebruik van het speellokaal, waar de kinderen naar hartenlust kunnen bewegen.
Visie op het Jonge kind
Binnen ons samenwerkingscluster Fierkracht hebben wij een visie beschreven voor ons onderwijs aan het Jonge kind. Klik hier om deze te bekijken. Wij zullen deze visie zoveel als mogelijk nastreven.
Juf Gesiena en juf Inge zijn de groepsleerkrachten van groep 3/4. In de groep creëren zij een fijne sfeer en is er aandacht voor elk kind.
Groepsvorming en sociale vorming staan hoog in het vaandel. Een veilige en vertrouwde leeromgeving zien we als belangrijke voorwaarde voor kinderen om optimaal tot leren te komen.
In groep 1 en 2 is reeds de basis gelegd van de beginnende geletterdheid. In groep 3 wordt dit verder ontwikkeld. Het leren lezen staat in deze groep centraal. Voor het leren lezen gebruiken we de methode Actief Leren Lezen.
De methode bestaat uit lesmateriaal voor de vier aparte onderdelen: technisch lezen, spelling, woordenschat en begrijpend lezen. Daarbij hoort een prachtige boekenkast voor in de klas, met spannende, leuke en grappige boeken van verschillende AVI-niveaus.
In groep 4 wordt gebruik gemaakt van de methode Blink Lezen.
Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig met boeiende verhalen en afwisselende opdrachten.
Rekenen doen we met de methode Wereld in Getallen. Deze methode is uitdagend en hier kunnen kinderen na de instructie zelfstandig het geleerde gaan verwerken. In de middagen is er ruimte voor handvaardigheid, schrijven, muziek, bewegingsonderwijs en wereldoriëntatie. Voor wereldoriëntatie wordt de methode Blink Wereld gebruikt. Er wordt thematisch gewerkt en de kinderen gaan regelmatig op onderzoek om zelf kennis op te halen en te verwerken. Mooi om te zien hoe nieuwsgierig kinderen zijn en hoe enthousiast zij kunnen worden van thema's als dino's, bouwen, uitvindingen en familie. Hierbij staat de groeimuur centraal om de reeds aangeboden lesstof en begrippen te visualiseren.
Juf Afke en meester Leon werken met veel plezier in groep 5/6. Door middel van een duidelijke structuur en moderne methodieken werken ze samen met de kinderen aan hun doelen. Daarnaast wordt een eerste stap gezet naar het leren plannen, wat een belangrijke vaardigheid is voor op het Voortgezet Onderwijs. Dit leren de kinderen o.a. door het inzetten van een weektaak. De kinderen krijgen hierbij een stukje eigenaarschap en zelfverantwoordelijkheid voor hun eigen werk. Juf Afke en meester Leon nemen de kinderen mee en proberen ze meer bewust te maken van hun eigen rol en de keuzes die ze maken.
De kinderen leren werken met Word en Powerpoint. Met deze programma's maken de kinderen werkstukken en zullen ze een spreekbeurt houden over een van de gekozen onderwerpen.
Wekelijks is er aandacht voor muziek, de creatieve vakken en bewegingsonderwijs.
Juf Janny en juf Tamara zijn de leerkrachten van groep 7/8. Met veel enthousiasme bieden zij lessen aan vanuit een duidelijke structuur en moderne methodieken. Er wordt met name thematisch gewerkt aan de hand van de methode Blink. Blink is onze methode voor wereldoriëntatie en begrijpend lezen. Deze thema’s staan centraal tijdens het leren en spelen, want ook in de bovenbouw is er ruimte om samen spelenderwijs nieuwe dingen te leren en te ontdekken.
In groep 7/8 worden de kinderen goed voorbereid op de stap naar het Voortgezet Onderwijs. Door o.a. het inzetten van een weektaak en huiswerk leren de kinderen nog beter plannen en zelfverantwoordelijk te zijn voor het eigen werk.
Aan het eind van het schooljaar gaan de kinderen op kamp en nemen we met een gezellig feest afscheid van onze groep acht.