Voor alle onderwerpen waar wij aan werken maken wij een kwaliteitskaart. Een kwaliteitskaart is een middel om de werkwijze en afspraken van ons onderwijs te borgen. Per domein wordt stapsgewijs aangegeven hoe wij werken. Leerkrachten ontwikkelen deze kwaliteitskaarten en zijn derhalve ook eigenaar van deze kwaliteitskaarten. Wat willen we, hoe willen we dit bereiken en waarom?
De samenwerking zal het komende schooljaar verder vorm krijgen door met elkaar te werken vanuit een gezamenlijk jaarplan. Er zal in gezamenlijkheid een visie geformuleerd worden op Fierkracht. Deze visie zal leidend zijn voor de inrichting van het op te stellen meerjaren schoolplan (2024-2028) voor de scholen.
We gaan ons oriënteren op diverse methodieken en zullen vervolgens een methodiek kiezen die het beste past bij onze visie op een goed pedagogisch klimaat op school.
We willen o.a. ons: - didactisch handelen versterken in relatie tot HGW (Handelingsgericht werken) - verdieping in het maken van analyses n.a.v. de resultaten op de toetsen en observaties - nieuwe inzichten opdoen op ons onderwijs aan meer – en hoogbegaafden - een meer passend aanbod voor leerlingen die uitstromen op VMBO basis/kader
Het volgende schooljaar wordt onze school samen met de overige drie scholen binnen ons Fierkrachtcluster Opleidingsschool. Dat wil zeggen dat op onze scholen structureel studenten worden ingezet die begeleid worden door: - de opleiding (PABO) - de Opleider in de school (onze collega Tamara Bosma) - de leerkrachten waar de studenten hun stage lopen De combinatie student/leerkracht/Opleider in de school maakt dat studenten het vak optimaal kunnen leren. Daarnaast zorgt ‘samen leren en opleiden’ ervoor dat het onderwijs in beweging blijft.
Binnen Fierkracht zijn er twee leerkrachten die de opleiding Specialist Jonge Kind volgen. De leerkrachten van de onderbouw hebben regelmatig overleg waarin ze o.a. hun werkwijze zoveel als mogelijk proberen af te stemmen. Voor het komende schooljaar zullen er een viertal thema’s samen voorbereid en uitgevoerd gaan worden. Verder onderhouden de leerkrachten nauwe contacten met de peuteropvang die is gehuisvest op obs Thrimwalda en obs De Opstap.
Op onze scholen gaan we IEP gebruiken als instrument voor het volgen van onze leerlingen; leerlingvolgsysteem. Ook zullen we de IEP Doorstroomtoets hanteren in groep 8. De Doorstroomtoets was voorheen de Eindtoets